علت خرابی ماشین لباسشویی و راه های تعمیر آن

در این مقاله به موضوع خرابی و نحوه‌ی رفع خرابی در ماشین لباسشویی می‌پردازیم .

توجه داشته باشید درصورت فنی بودن می‌ توانید در بخش ارسال دیدگاه همین مقاله و یا در بخش پرسش و پاسخ سایت آنی سرویس سنتر به ایجاد سوال خود بپردازید تا کارشناسان ما به صورت آنلاین و در کوتاه‌ترین زمان شما را راهنمایی کنند تا شما بتوانید مشکل لباسشویی خود را در منزل برطرف کنید.

دلایل خرابی ماشین لباسشویی

 ماشین لباسشویی روشن است اما شروع به کار و شستشو نمی‌کند، عمده دلایلی که باعث می‌شود ماشین لباسشویی پس از زدن دکمه استارت شروع به کار نکند شامل :

 1. خراب شدن قفل برقی درب لباسشویی یا همان میکروسوییچ

2. باز بودن درب ماشین لباسشویی، درب ماشین لباسشویی به طور صحیح و کامل بسته نشده است.

3. خرابی موتور ماشین لباسشویی

4. خارج شدن تسمه ماشین لباسشویی از محل قرارگیری آن

5. خرابی برد الکترونیکی

6.  خرابی تایمر در مدل‌های قدیمی آنالوگ

میکروسوییچ :

خرابی میکروسوییچ باعث می شود ماشین لباسشویی شروع به کار نکند. همیشه فاز مدار پس از کلید روشن تایمر یا برد الکترونیکی و قبل از آنکه به سایر اعضای الکتریکی مدار برسد از میکروسوییچ در عبور میکند. میکروسوییچ پشت در به بدنه‌ی خارجی کنار لاستیک دور در و قفل قرار می‌گیرد و پس از آنکه زبانه قفل کاملا در محل خود مستقر شد به اهرم میکروسوییچ فشار وارد نموده و آن را به حالت وصل در می‌آورد تا اگر به هر علتی درب لباسشویی باز مانده باشد دستگاه روشن نشود و شروع به کار نکند یا هنگام کار دستگاه درب آن باز نشود.

در میکروسوییچ ها از قفل کن حرارتی استفاده شده که با استارت دستگاه در قفل و حدود دو دقیقه بعد از پایان کار لباسشویی باز می‌شود پس در نظر داشته باشید با بسته شدن کامل درب میکروسوییچ عمل کرده و سایر قسمت‌ها نیز دارای برق بوده و می‌توانند عملیات شستشو را انجام دهد.

 نتیجه می‌گیریم اگر پس از قرار دادن لباس‌های داخل درام لباسشویی حتما از بسته شدن کامل در اطمینان حاصل شود تا لباسشویی بتواند به کار خود ادامه دهد .

فرم درخواست تعمیر

نام و نام خانوادگی
زمینه لازم است!
زمینه لازم است!
موبایل *
زمینه لازم است!
زمینه لازم است!

خرابی موتور

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود پس از روشن کردن لباسشویی دستگاه شروع به کار نکند خرابی موتور ماشین لباسشویی میتواند باشد.

وظیفه‌ی موتور ماشین لباسشویی به حرکت درآوردن مخزن اصلی ماشین لباسشویی می باشد جهت شستشوی کامل لباس در ماشین لباسشویی نیاز است که مخزن اصلی مرتبا به طرف چپ و راست بچرخد تا لباس‌های خیس مداوما جابجا شوند تا سیکل شستشو کامل شود. خرابی موتور ماشین لباسشویی باعث می‌شود تا لباسشویی شروع به کار نکند و ثابت و بی‌حرکت بماند. برای بررسی و تست خرابی موتور ماشین لباسشویی حتما از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

پارگی تسمه

دلیل دیگری که سبب خرابی لباسشویی میشود ، پارگی یا خارج شدن تسمه از محل قرارگیری خود در ماشین لباسشویی‌هایی که از موتورهای آسنکرون یا موتورهای یونیورسال بهره می‌برند است. ارتباط پولی موتور و پولی درام با مخزن اصلی توسط تسمه انجام می‌گیرد و نیروی محرکه موتور توسط تسمه به مخزن اصلی ماشین لباسشویی منتقل می‌گردد.

پارگی تسمه یا خارج شدن تسمه از محل قرارگیری خود باعث می‌شود که نیروی محرکه موتور به مخزن اصلی منتقل نشده و ماشین لباسشویی شروع به شستن لباسا نکند و بی‌حرکت بماند در نتیجه اگر پس از روشن کردن ماشین لباسشویی ، دستگاه شروع به حرکت و شستشو نکرد بررسی کنید تسمه ماشین لباسشویی سالم باشد یا از محل قرارگیری خود خارج نشده باشد.

خرابی برد الکترونیکی

یکی دیگر از دلایلی که ماشین لباسشویی بعد از استارت شروع به شستشو نمیکند خرابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی است .برد الکترونیکی معمولا به صورت کامل همراه با ولوم تایمر و کلیدهای عمل کننده روی کنترل پنل قرار دارد که وظیفه هماهنگی بین کلیه قطعات لباسشویی از قبیل میکروسوییچ درب، موتور هیدروستات ، شیر برقی، المنت و سایر قطعات ماشین لباسشویی را بر عهده دارد در نتیجه خرابی برد الکترونیکی و اختلال در عملکرد آن می‌تواند باعث عدم شروع به کار ماشین لباسشویی شود بررسی و رفع ایراد از برد الکترونیکی ماشین لباسشویی حتما باید توسط تعمیرکار مجرب صورت گیرد.

خرابی تایمر

خرابی تایمر عامل دیگر کار نکردن ماشین لباسشویی است. تایمر در واقع به عنوان مغز فرمان دهنده‌ی ماشین لباسشویی عمل می‌کند. پس از گرفتن فرمان شروع سایر اعمال از قبیل آبگیری، گرم نمودن آب، عملکرد دور تند و کند موتور با فرمان تایمر انجام می‌شود در حال حاضر تایمرهای موجود به دو شکل الکترونیکی و الکترومکانیکی به بازار ارائه می‌شود، در نوع الکترونیکی فرمان‌های مختلف به قطعات الکتریکی مانند هیتر واترپمپ الکترو موتور یا همان موتور ماشین‌لباسشویی شیر برقی الکتریکی و …، توسط قطعات الکترونیکی مانند ترانزیستور تریستور و آی سی صورت می‌گیرد.

 اما در تایمرهای الکترومکانیکی معمولا از قسمت‌های موتورتایمر، چرخ دنده ها، صفحات پلاتین، اهرم متغیر برنامه ،کلید قطع و وصل بدنه‌ی پلاستیکی تشکیل شدند و فرمان توسط پلاتین‌ها از یک مرحله به مرحله‌ی بعدی داده می‌شود در این نوع تایمرها جوش خوردگی کنتاکت‌ها و کثیف شدن آنها باعث از کار افتادن تایمر و کار نکردن ماشین لباسشویی می‌شود در صورت مواجه شدن با این مشکل با آزاد کردن ضامن‌ها نگهدارنده‌ی دو صفحه‌ی تایمر صفحه‌ی کنتاکت‌ها را باز نموده و سپس سمباده‌کشی و مجددا تایمر را به وضعیت اولیه باز گردانید در صورتی که مشکل برطرف نشد با تعمیرکار مجرد ماشین لباسشویی تماس بگیرید تا این مشکل را برای شما حل کنند.

این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.