تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

آشنایی با برق و ولتاژ مناسب

از ورود اولین مولد و ژنراتور تولید برق در کشور ، حدود 140 سال میگذرد . پس از توسعه  شهرها و نیاز بیشتر به برق شهری ، به مرور زمان مولدهای بیشتری بکار گرفته شدند و اوایل دهه 20 شمسی طبق قراردادی با یک شرکت آلمانی ، اولین پست های برق رسانی با کابل و کنتور با اسم پست زیرزمینی در خیابانهای تهران به بهره برداری رسید و متاسفانه تا هم اکنون هم مطابق با استانداردهای همان زمان آلمان بکار گرفته شده اند . بعد از پستهای زیرزمینی ، پستهای بالا زمینی و پستهای هوایی نیز بوجود آمدند و انتقال برق با کابلهای مختلف به منازل انتقال میبابد.

متاسفانه تجهیزات برق کشور مطابق استانداردهای روز نیست . برق کشور ولتاژ 220 و فرکانس 50 هرتز میباشد ، در حالی که ولتاژ اکثر کشورهای یپشرفته هم اکنون  110 ولت میباشد. در برق 110 ولت  خطر کمتری وجود دارد و از اتلاف برق در خطوط برق رسانی جلوگیری میشود.یکی از ایراد های برق 220 ولت نوسان های شدید در این سیستم میباشد که  تحت تاثیر نوسان برق قطعات الکترونیکی و الکتریکی خراب میشوند .

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

علت و تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی چیست؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهد اصلی ترین علت خرابی لوازم خانگی و برقی: نویزها، نوسانات برق ، قطع و وصل ناگهانی ، کم و زیاد شدن ولتاژ و مشکلات دیگر برق شهری میباشد که آسیب‌های بوجود آمده عمدتا در قسمت های حساس و پر اهمیت دستگاه مانند: برد پاور و نمایشگر ،  کمپرسور، آسیب به سیم کشی اتفاق می افتد. انتفال برق در کشور بوسیله کابلهای فشار ضعیف و فشار قوی انجام میشود. .

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

به این صورت که برق 20 کیلو ولت وارد پست برق میشود و پس از تبدیل شدن به برق فشار ضعیف ( سه فاز و تکفاز) بوسیله فیدرها و کابلها به شالترها منتقل میشود و بوسیله کابل های مفتولی جهت مصارف خانگی و تجاری توضیع میگردد .

متاسفانه تمامی مراحل خارج از پست تا محل مصرف ، کاملا در دسترس افراد سود جو میباشد و مهمترین بخش در نوسان برق به دلیل سرقت کابلها که معمولا کابل نول و زمین میباشد( بخاطر بدون برق بودن ) صورت میگیرد که این عمل باعث 2 فاز شدن مدار برق میشود و بجای برق 220 ولت ، متاسفانه برق 380 ولت وارد مدار میشود و از آنجا که قطعات اصلی الکتریکی و الکترونیکی  نهایتا تا ولتاژ 240 را تحمل میکنند ، موجب صدمه به مین برد ها و دیگر قطعات برقی میشود.

دیگر علت نوسان برق مجهز نبودن ساختمان به سیستم ارتینگ میباشد. سیستم ارت در ساختمان موجب دفع برق القالی لوازم خانگی از طریق انتقال آن به زمین میشود . در گذشته به دلیل مجهر نبودن ساختمان ها به ارت ، چون لوله های آب رسانی داخل ساختمان فلزی بودند و در نهایت این لوله ها  داخل زمین کار گذاشته میشدند ، برخی افراد با اتصال یک رشته سیم بین وسیله برقی و لوله فلزی آب ، این مشکل را حل میکردند که روش اصولی نبود.

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

راه های محافظت ازلوازم خانگی والکترونیکی دربرابرنوسان برق

 جهت جلوگیری از تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی ، پس از سیستم ارتینگ ، میتوان از انواع محافظ ها ، یو پی اس (UPS) و استابلایزر استفاده کرد.

استفاده ازانواع محافظ ها سالهاست که در کشور رواج داشته و متناسب با توان هر وسیله برقی ، مخصوص همان وسیله تولید میشود.کار اصلی محافظ های برق بیشتر تاخیر در قطع و وصل برق در زمان خاموشی میباشد و محافظ های استاندارد در برابر نوسان هم عکس العمل نشان داده و برق خروجی را قطع میکنند . گرچه بیشتر در افت ولتاژ ( کمتر از 180 ولت ) عملکرد بهتری دارند.حتما در زمان تهیه قطعات برقی و الکتریکی ، از داشتن نشان استاندارد اطمینان حاصل شود .

( کد 10 رقمی درج شده کنار نشان استاندارد را به  سامانه 10001517 پیامک بزنید و استعلام بگیرین)

توجه داشته باشین که برای هر وسیله برقی باید از محافظ مخصوص آن استفاده کرد.

کاما در یک دهه ی اخیر استانداردهای بسیار بالایی از طرف نظام مهندسی در امور برق رسانی ساختمان های نوساز اعمال شده که تا حد بسیار بالایی مشکلات برق را بهبود بخشیده است . یکی از این استانداردها استفاده از سیستم ارت و بکار بردن سیم هایی با سطح مقطع مناسب جهت توضیع برق در داخل ساختمان ها است.کاما

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

تعمیر لوازم برقی خود را به ما بسپارید!

مجموعه آنی سرویس سنتر سنتر در جهت رفع هرگونه خرابی و مشکل دستگاه شما در کوتاه ترین زمان آماده ی خدمت رسانی و تعمیر لوازم برقی شما هستند. شما میتوانید از طریق تماس تلفنی و یا تکمیل فرم ، درخواست خود را ثبت نمایید.

انواع محافظ ها:

محافظ های مخصوص یخچال و فریزر :  این محافظ ها در دو مدل پلاستیکی و فلزی و با سیم 2 متری و خروجی 2 عدد برق تولید میشود . مدت تاخیر بین قطع و وصل برق ورودی برای این محافظ ها 4 الی6 دقیقه میباشد.

محافظ های مخصوص صوتی و تصویری و رایانه : این محافظ ها بصورت پلاستیکی  و با سیم 2 و 5 متری و خروجی 4 الی 7 عدد برق تولید میشوند . مدت تاخیر بین قطع و وصل برق ورودی برای این محافظ ها 30 ثانیه میباشد.

محافظ مخصوص پکیچ : این محافظ ها بصورت پلاستیکی و دوشاخه دار ( بدون سیم ) و معمولا با یک خروجی تولید میشوند . مدت تاخیر بین قطع و وصل برق ورودی برای این محافظ ها 1 الی 2 دقیقه میباشد.

محافظ مخصوص لوازم خانگی : این محافظ ها در دو مدل فلزی و پلاستیکی و با سیم 2 متری و خروجی 2 عدد برق ، تولید میشوند . مدت تاخیر بین قطع و وصل برق ورودی برای این محافظ ها 4الی 5 دقیقه میباشد.

محافظ های ورودی25الی 32آمپر : این محافظ ها بعد از کنتور برق ویا قبل از جعبه مینیاتوری داخل واحد نصب میشود و تمامی مصرف کنندهها را محافظت میکند.

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

فرم درخواست تعمیر

کارشناسان مجموعه آنی سرویس سنتر سنتر با تعویض قطعات معیوب و نصب المنتهای مخصوص لوله درین در این قسمت، مشکل را برطرف نموده و تا مدتها میتوانید با خیال آسوده از یخچال فریزر خود استفاده کنید.

نام و نام خانوادگی
زمینه لازم است!
زمینه لازم است!
موبایل *
زمینه لازم است!
زمینه لازم است!

یو پی اس (   UPS )

یو پی اس چه تاثیری بر عملکرد لوازم خانگی دارد؟

از دیگر انتخاب ها و بهترین گزینه جهت جلوگیری گیری از وارد شدن صدمه به لوازم خانگی ، یو پی اس میباشد . یو پی اس نام مختصر (Uninterruptible Power Supply ) به معنای منبع تغذیه بدون مکث است و یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه آن ، تامین برق مناسب واستاندارد و مورد نیاز لوازم خانگی را بدون قطع شدن می باشد .

از آنجا که لوازم خانگی به ویژه یخچال فریزر در زندگی امروزه از دقدقه های مصرف کنندگان میباشد ، سالم بودن فریزر و قطع نشدن برق آن بسیار اهمیت دارد.طریقه ی کارکرد یو پی اس  به عنوان منبع برق رسان  بدون قطعی ، با  استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری  که آمپر های مختلفی دارد ( مناسب با مدت زمان احتیاج ) برق مورد نیازمصرف کننده را تامین می نماید.  سیستم یو پی اس بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار میگیرد که  اضافه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه مخصوصا رعد و برق به لوازم خانگی و دیگر مصرف کننده های الکترونیکی می شود .

یوپی اس در ورودی برق واحد و بعد از کنتور نصب میشود.

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی
تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

استابلایزر

استابلایزر چیست و چه اهمیتی در نوسان برق لوازم خانگی دارد؟

فرسوده بودن تجهیزات برق رسانی شهری در بیشتر فصلهای سال ، بخصوص در تابستان و فصل گرما ، موجب نوسان های ولتاژ میشود ، به همین دلیل استفاده ازدستگاه های محافظتی مانند استابلایزر می تواند باعث تثبیت ولتاژ شده و به میزان قابل توجهی از خرابی لوازم خانگی جلوگیری کرده و عمر و راندمان انواع لوازم خانگی و دستگاه های مصرف کننده را بالا ببرد.

استابلایزر، تقویت کننده و تثبیت کننده ولتاژ، وسیله ای است که در مسیر جریان برق قرار گرفته و از بروز نوسانهای ناگهانی برق شهری (V220 ) جلوگیری کرده ودرمحافظت از کلیه ی لوازم خانگی و الکترونیکی نقش مهمی دارد.استابلایزرها با داشتن سیستم میکروپروسسور، ولتاژ ورودی را اندازه گیری کرده ، کاهش یا افزایش ( نوسان ) ولتاژ را تشخیص داده و آن را تصحیح می نماید و خروجی ولتاژ220 را با دقت %1 و به صورت خطی و پیوسته شاهد خواهیم بود .  برای حفاظت از لوازم برقی خانگی و اداری به خصوص کولر گازی، یخچال، لباسشوئی، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و غیره … بهتر و مناسبتر است ، از دستگاه های استابلایزر استفاده شود.

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

آیا استابلایزر همان محافظ  برق است ؟

استابلایزر ، تفاوت های بسیاری با محافظ های برق که در خانه بسیاری از ما مورد استفاده قرار می گیرد دارد. محافظ های برق تنها دارای یک برد الکترونیکی می باشند که بیشتر کار تاخیر انداز در زمان قطع و وصل برق دارد ودر هنگام تغییر ناگهانی سطح ولتاژ، اقدام به قطع کردن جریان می نماید و در این محافظ ها یک مدار تاخیر تعبیه شده است تا جریان برق را پس از زمان معینی مجددا وصل کند.

این سیستم هر چند برای دستگاه شما نیاز است ولی در صورتی که منطقه شما با مشکل نوسان برق مواجه است به هیچ عنوان برای آن کافی نمی باشد. تفاوت اصلی استابلایزر با محافظها این است که  با تغییرات ولتاژ جریان را قطع نمی نماید. بلکه اقدام به اصلاح ولتاژ در محدوده مشخص شده می کند که این سبب می شود نواسانات برق در خروجی رفع شده و تمامی لوازم برقی شما کامل ایمن باشند.

همچنین این سیستم دارای ویژگی هایی است که از آن یک محافظ بسیار مطمعن می سازد، از جمله این که در وسیله مذکور حتی راهکارهایی در برابر اتصال در سیم کشی و مشکل ارتینگ در نظر گرفته است.یعنی این که اگر به هر دلیلی اتصالی در خروجی و یا مدارات داخلی اتفاق بیافتد ، بلافاصله دستگاه به صورت اتوماتیک توسط میکروکنترلر داخل استابلایزر، خروجی را قطع نموده و از بروز هرگونه ایراد و مشکل برای مصرف کننده جلوگیری می نماید. به زبان ساده این وسیله نه می گذارد آسیبی از جانب نوسانات برق شهری و منابع انرژی به لوازم شما برسد و نه حتی زمانی که مدار خودش آسیب دید، اجازه می دهد آسیبی به لوازم الکتریکی شما وارد شود.

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

نقش سیستم  ارت در خرابی لوازم خانگی:

ارت چیست؟؟؟

سیستم ارت و ارتینگ نقش مهمی در طول عمر و محافظت از لوازم خانگی  دارد.اغلب مصرف کنندگان لوازم خانگی متوجه برق گرفتگی سطحی در تماس با بدن میشوند . این  برق القایی میباشد و در لوازم خانگی وجود دارد و موجب مشکل در عملکرد بردهای الکترونیکی میشود و علاوه بر این ، این احساس برق گرفتگی و لرزش دست

میتواند ناخوشایند باشد . این مشکل را میتوان با سیستم ارت حل نمود و به این ترتیب که اگر ساختمان به سیستم ارت مجهر بوده و سیم کشی به صورت  سه سیم  ( فاز، نول ، ارت )  باشد ، این برق القایی و اضافی به زمین انتقال داده میشود .

چاه ارت و اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟؟؟

عمق چاه ارت بستگی به رطوبت زمین دارد . معمولا  3 الی 6 متر ارتفاع از سطح زمین به رطوبط مطلوب میرسیم .در ساختمان های مسکونی معمولا چاه ارت در طبقه ی زیرین ( پارکینگ ) و یا حیاط  ساختمان  و در کارگاه ها و کارخانجات در محوطه تاسیسات برقی ایجاد میشود .   البته حتما یک لوله پلیکا آب باید در مرکز چاه ارت کار گذاشته شود و زمان شستشوی سطح حیاط یا پارکینگ (ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری)آب وارد چاه میشود ودر محوطه کارگاه ها از آب باران  رطوبت مناسب را ایجاد میکند.

جهت ایجاد چاه ارت از یک صفحه مسی 60*60 ویا سبد مسی استفاده میشود . به این صورت که صفحه و یا سبد مسی در کف چاه قرارمیگیرد و دو رشته سیم مسی مخصوص ارت ( سطح مقطع 35 الی 50 ) از آن تا جعبه رایزر ارت کشیده میشود ، سپس یک لوله پلیکا سایز 10 را به طول چاه تهیه کرده و کل طول لوله را شیار ایجاد کرده و در مرکز چاه نصب نموده و داخل چاه را از نمک و ذغال پر کرده و درب چاه را میبندیم و روی آن لوله 10 در مرکز چاه ، یک کفشور ویا حوضچه آب قرار داده میشود . اکنون چاه ارت قابل استفاده خواهد بود. امروزه بجای نمک و ذغال از مواد بنتونیت نیزاستفاده میشود.

جهت وصل کردن سیم های ارت واحد تا تا ارت مرکزی ، جعبه تقسیم ( رایزر ) ارت تعبیه میشود و از داخل آن ارت به تمامی نقاط انتقال داده میشود

چه لوازم و مکانهایی به ارت مجهز میشوند؟؟

در ساختمان های اداری و مسکونی و تجاری ، کلیه پریزهای برق ، چراغها و روشنایی های فلزی در داخل واحدها و تمامی پمپ های آبرسانی مصرفی و آتش نشانی ، موتورخانه ها ، جعبه کنتور و حتی همبندی ستون و نمای ساختمان باید به سیستم ارت وصل باشند.

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی
این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.